Definisi Zakat Fitrah dan Waktu Mengeluarkannya

- 19 April 2022, 10:54 WIB
Ilustrasi zakat fitrah
Ilustrasi zakat fitrah /Freepik/

PRIANGANTIMURNEWS- Asy-Syaikh Ibnu 'Utsaimin رحمه الله Ditanya tentang hukum mengeluarkan zakat fitrah pada sepuluh hari pertama pada bulan Ramadhan?

Beliau رحمه الله menjawab, "Kata Zakat Fitrah berasal dari kata al-Fithr (berbuka), kerana dari al-Fithr inilah sebab dinamakan Zakat Fitrah.

Apabila berbuka dari Ramadhan merupakan sebab dari ini, maka zakat ini terkait dengannya dan tidak boleh mendahuluinya (dari berbuka -masuk Syawal- red). Oleh sebab itu, waktu yang paling utama dalam mengeluarkannya adalah pada hari 'ied sebelum solat ('ied).

Baca Juga: Menkeu RI Sri Mulyani Sebut Pencairan THR Dimulai H-10

Akan tetapi, diperbolehkan untuk mendahului (dalam mengeluarkannya) sehari atau dua hari sebelum 'ied kerana memberi kelapangan bagi yang memberi dan yang menerima. Adapun zakat yang dilakukan sebelum hari-hari tersebut, menurut pendapat yang kuat dari para ulama adalah tidak boleh.

Berkaitan dengan hal ini ada dua bahagian waktu.
1. Waktu yang diperbolehkan, iaitu sehari atau dua hari sebelum 'ied .

2. Waktu yang utama, yaitu pada hari 'ied sebelum solat.

Baca Juga: Bangunan Tiga Lantai Sebuah Minimarket Tiba-tiba Ambruk: Wakapolres Banjar 15 Orang Masih Terjebak

Adapun mengakhirkannya hingga selesai melaksanakan solat, maka hal ini haram (terlarang) dan tidak sah sebagai zakat fitrah. رضي الله عنهما Ini berdasarkan hadits 'Abdullah Ibnu Abbas

Halaman:

Editor: Galih R

Sumber: Instagram @sigitxramadhan_


Tags

Artikel Pilihan

Terkait

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah

x