Hati-Hati! Kesombongan Akan Membawa Manusia Kedalam Kehinaan dan Kenistaan

- 11 Januari 2024, 07:00 WIB
Iluatrasi orang muka sombong/sombong menyebabkan kehinaan dan kenistaan bagi manusia
Iluatrasi orang muka sombong/sombong menyebabkan kehinaan dan kenistaan bagi manusia /Pexels/

PRIANGANTIMURNEWS - Islam adalah agama yang sempurna dalam menuntun manusia untuk berakhlak mulia. Rasulullah diutus Allah ke dunia bukan untuk menuntun manusia untuk menjadi hebat dalam berbagai bidang.

Rosulullah diutus Allah untuk menyempurnakan akhlak manusia. Buat apa mempunyai ilmu yang tinggi, jabatan mentereng atau harta berlimpah sementara akhlaknya buruk.

Ilmu yang tinggi, kedudukan hebat dan harta berlimpah kalau tidak diimbangi akhlak yang baik akan membawa pelakunya kepada kenistaan.

Baca Juga: Sombong Tak Takut Hukum, Banggakan Sang Ayah! Naas Nasib Mario Dandy Berujung Seperti Ini

Allah sangat tidak menyukai orang-orang yang sombong. Karena gelar kebesaran dan kesombongan hanya milik Allah dan tidak akan ada yang menandingi.

Dilansir dari halaman Lab.TP IAIN Kediri, untuk meyakinkan keimanan kita,ada hadist yang diriwayaykan Abdullah bin Mas'ud RA, dari Baginda Rasulullah beliau bersabda:

لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ قَالَ رَجُلٌ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً قَالَ إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ

Baca Juga: Hati-Hati! Inilah Tanda-Tanda Rabies pada Manusia!Dari Stadium Permulaan Sampai Stadium Lumpuh

“Tidak akan masuk surga seseorang yang di dalam hatinya terdapat kesombongan sebesar biji sawi.” Ada seseorang yang bertanya, “Bagaimana dengan seorang yang suka memakai baju dan sandal yang bagus?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan. Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan orang lain.“ (HR. Muslim no. 91)

Halaman:

Editor: Sri Hastuti

Sumber: Lb TP IAIN Kediri


Tags

Artikel Pilihan

Terkait

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah

x