5 Kelebihan Surah Al Mulk Dan Kenapa Kita Membacanya Sebelum Tidur

- 11 April 2022, 19:00 WIB
Ilustrasi seorang perempua  sedang membaca surah Al-Mulk./ Pixabay
Ilustrasi seorang perempua sedang membaca surah Al-Mulk./ Pixabay /

PRIANGANTIMURNEWS- Kita Sama-sama Amalkan Surah Al Mulk! Memang banyak kelebihan ayat-ayat Al Quran, di mana setiap butir huruf dan perkataannya terkandun seribu satu hikmah apabila ia dibaca, dilazimi, difahami dan ditadabbur.

Oleh itu, marilah kita sama-sama menjadikan amalan membaca surah Al Mulk dengan harapan apabila biasa melazimi bacaan Surah Al-Mulk dan ditakdirkan kita meninggal dunia, Allah SWT akan sudi mengampuni segala dosa kita, menyelamatkan kita dari azab kubur serta mengharumkan perkuburan kita menjadi sebahagian taman daripada taman syurga.

Baca Juga: Cara Membuat Onde Onde dengan Berbagai Aneka Isian, Enak dan Mudah di Buat

Berikut ini 5 kelebihan surah Al-Mulk. Mari simak berikut ini !

1. Surah Al Mulk Penyelamat Dari Azab Kubur

Ya Rasulullah, sesungguhnya aku menggali tanah tanpa aku menyangka itu adalah kubur, dan aku dapati seorang lelaki membaca surah al-Mulk sehingga khatam.

Maka jawab Baginda SAW, surah tersebut adalah penegah, penyelamat yang menyelamatkan tuannya daripada azab kubur. Hadith riwayat al-Tirmidzi: 2890

2. Diampunkan Dosa Bagi yang Membacanya

Sebahagian daripada al-Qur'an ada satu surah yang jumlah ayatnya tiga puluh ayat semuanya, surah ini dapat memberikan pertolongan kepada orang yang membacanya sehingga diampunkan segala dosa-dosanya, surah itu ialah "al-Mulk". Hadis Riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi.

Halaman:

Editor: Agus Kusnadi

Sumber: instagram @usahaimanamal


Tags

Artikel Pilihan

Terkait

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah

x