Muara Cetek Bakal Berakhir Dengan Projek Bersekala Besar, Nelayan Akan Hidup Kembali

- 10 Juni 2021, 18:38 WIB
Setelah menunggu 30 tahun sebanyak RM681 juta dianggarkan untuk pemuliharaan muara.
Setelah menunggu 30 tahun sebanyak RM681 juta dianggarkan untuk pemuliharaan muara. /Instagram @abdulhadi_awang /

PRIANGANTIMURNEWS- Muara Cetek yang dihadapi oleh lebih 300 nelayan di Kuala Merchang bakal berakhir dengan sebuah proyek berskala besar di Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah diluluskan.

"Masalah yang berlarutan sejak lebih 30 tahun ini akan diselesaikan dengan pemulihan muara sungai yang akan membolehkan nelayan untuk ke laut dengan lebih mudah," katanya, dikutif priangantimurnews.com dari akun Instagram @abdulhadi_awang Kamis 10 Juni 2021.

Adun Pengkalan Berangan, YB Ustaz Sulaiman Sulong yang mengepalai usaha ini menjangkakan akan memulakan projek mendalamkan muara ini setelah tender bagi proyek ditutup pada 13 Juli 2021.

Baca Juga: Melalui Silaturahmi, KH. Ma'ruf Amin Berharap MUI Menjalankan 2 Peran 1 Tugas Utama

"Katanya, peruntukan sebanyak RM1.5 billion diumumkan oleh Dato' Sri Tuan Ibrahim Tuan Man kepada projek pembangunan JPS di Terengganu menerusi Rancangan Malaysia ke 11 dan 12," ujarnya.

Ia menyebutkan, sebanyak RM681 juta dianggarkan untuk pemuliharaan muara sungai antaranya Sungai Paka, Sungai Besut, Sungai Ibai, Sungai Merchang, Sungai Setiu dan Sungai Dungun.

Menurut pengerusi jawatankuasa Keusahawanan Sumber Manusia Industri Mikro dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, YB Haji Muhammad Noor Khuzaini Abdul Rahman, kerja pengorekan pasir bagi tujuan alur pelayaran sebagai langkah jangka masa pendek telah dijalankan.

Baca Juga: Bantuan Subsidi Upah BPJS Ketenagakerjaan 2021 Cair Juni atau Juli, Cek Namamu di Sini

Semoga usaha kebajikan rakyat yang dijalankan ini akan mengurangkan beban yang dihadapi oleh para nelayan di sekitar negeri Terengganu.***

Editor: Agus Kusnadi

Sumber: Instagram


Tags

Artikel Pilihan

Terkait

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah

x