MAIWP Malaysia Bantu Rakyat Miskin Sediakan Grobak Rezeki

- 10 Juni 2021, 18:47 WIB
Drzulkifli Albakri sedang meletakan hasil belanjanya di gerobak rezeki.
Drzulkifli Albakri sedang meletakan hasil belanjanya di gerobak rezeki. /Instagram @drzulkifli.albakri/

PRIANGANTIMURNEWS- Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP). meneliti laporan kajian keluarga di pinggiran oleh UNICEF dan UNFPA memberi beberapa sudut pandang baharu bagi merawat masalah ini.

Dikutif priangantimurnews.com dari akun Instagram @drzulkifli.albakri menyebutkan, antara yang menarik perhatian saya, daripada 500 buah keluarga di Kuala Lumpur yang ditemubual, 6/10 tidak dapat membeli makanan yang cukup untuk keluarga.

"Melalui kedai rakyat MAIWP, memperkenalkan konsep gerobok rezeki di mana orang ramai boleh membeli barangan runcit dan meletakkannya di rak bank makanan yang disediakan," kata, akun Instagram @drzulkifli.albakri Kamis 10 Juni 2021.

Baca Juga: Angin Segar Untuk AHY Karena Mendapat Dukungan Dari Alumni Taplai Angkatan V Lemhannas

Ia menyebutkan, pelanggan juga boleh memilih untuk tidak mengambil baki dan menyumbangkannya untuk pembelian barangan bagi diletakkan di rak bank makanan.

"Saya pernah terbaca budaya ini yang diamalkan semasa zaman Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Tak rugi kita membudayakannya di kedai-kedai runcit seluruh Malaysia. Secara tak langsung dapat merawat sebahagian masalah kemiskinan bandar," ujarnya.

Hari ini saya singgah di Kedai Rakyat MAIWP di Presint 9, Putrajaya banyak barang-barang keperluan asas yang diambil untuk diletakkan di rak bank makanan yang disediakan.

"Antaranya adalah pampers, susu bayi, sabun, minyak masak, sos dan lain-lain. Bagi asnaf atau sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan di sekitar Putrajaya, dipersilakan datang. Muslim atau bukan muslim dialu-alukan," katanya.

Baca Juga: Muara Cetek Bakal Berakhir Dengan Projek Bersekala Besar, Nelayan Akan Hidup Kembali

Halaman:

Editor: Agus Kusnadi

Sumber: Instagram


Tags

Artikel Pilihan

Terkait

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah